LOGO for printing.

Skyd genvej til succes - Det er helt frivilligt

Frivilligcitat

Pludselig er vi over 20.000 mennesker. Selv vejret er med os.
Laura, frivillig i Danske Studerendes Fællesråd

Stemningsbillede fra en jobsamtale.

Jobsamtale med succes

Der er mange ting, der kan hjælpe dig på vej i karrieren. Den gode jobsamtale er selvfølgelig helt central.

Her er 10 gode råd, som kan hjælpe dig på vej til drømmejobbet.

Før jobsamtalen

1. Forbered dig, øv dig, læs op. >

Lav din research. Kend arbejdspladsen. Læs hjemmesiden grundigt igennem. Spørg i dit netværk, om nogen kender arbejdspladsen eller én, der arbejder der. Når du er velforberedt, kan du bedre takle de spørgsmål, du ikke lige havde forberedt dig på – og så giver det selvtillid og fjerner nervøsiteten. Husk på, at det er ok at være lidt nervøs til samtalen. Det er arbejdsgiveren vant til.

2. Forbered svar på mulige spørgsmål. >

Overvej hvilke spørgsmål du tror, de vil stille. Øv dig i svarene. Fx: Hvorfor søger du stillingen? Hvad kan du bidrage med til stillingen og arbejdspladsen? Hvorfor vil du gerne arbejde for lige præcis os? Overvej her, hvordan arbejdspladsen adskiller sig fra lignende arbejdspladser. Måske har de dygtige medarbejdere, en familievenlig personalepolitik, gode udviklingsmuligheder eller et godt renomme.

3.Læs jobopslaget igennem én gang til. >

Jobopslaget røber tit noget om, hvad de lægger vægt på, og dermed hvilke spørgsmål de vil stille. Tænk alle dine erfaringer og kompetencer igennem, og sæt dem i relation til jobbet og arbejdspladsen. Måske har du mere at bidrage med, end du umiddelbart troede? Det skal du huske at formidle, mens du sidder til samtalen. Hvis der fx står i jobopslaget, at jobbet indebærer formidling og at kunne skrive ‘den gode historie’, så er det vigtigt, du nævner, at du eksempelvis har erfaring med research og artikelskrivning og kan arbejde med deadlines.

4. Overvej samtalens forløb. >

Find fem ting, som du skal have sagt. Sig dem højt for dig selv, eller skriv dem ned. Sørg for at flette det ind, mens du sidder til samtalen. Det er ikke sikkert, de fx spørger, hvordan din erfaring med frivilligt arbejde giver dig kompetencer i den stilling, du søger – du skal selv huske at fremhæve det og drage paralleller mellem frivillig-arbejdet og stillingen. Det vigtigste er, at du ikke bagefter tænker: Åh, jeg glemte at fortælle dem…

5. Tænk på jobsamtalen som en øvelse. >

Samtalen er blot et skridt på vejen mod drømmejobbet. Hvis du efter samtalen ikke får jobbet, så husk på, at du stadig har lært noget om dig selv, ligesom du har fået en værdifuld øvelse til den næste jobsamtale.

Til jobsamtalen

6. Vær klar og præcis, når du fortæller, hvad du kan bidrage med. >

Undlad at væve eller kaste dig ud i for mange forklaringer. Et stærkt argument eller eksempel kan virke meget stærkere end lange forklaringer eller på-den-ene-og-på-den-anden-side-overvejelser. Fortæl fx, at du har erfaring med projektstyring og -planlægning fra dit frivilligjob, og det vil du bidrage med i jobbet.

7. Kend dine faglige begrænsninger. >

Det er vigtigt at kende sine egne begrænsninger og at vise selvindsigt. Indrøm blot, hvis du reelt ikke har erfaringer med et bestemt arbejdsområde, som arbejdsgiveren spørger ind til. Du bliver formentlig afsløret, hvis du faktisk ikke ved noget om emnet. Men husk at vise vilje til at lære og udvikle dig.

8. Tag din tid. >

Du må gerne tænke over et spørgsmål, før du svarer – tag evt. en slurk vand, mens du tænker. Forsøg at undgå at tale hurtigt og hektisk, også selv om du er nervøs.

9. Vær dig selv. >

Det gælder om at turde hvile i sig selv. Spørg dine venner, hvordan du virker på dine omgivelser og overvej, om du skal skrue op eller ned for charmebarometeret. Husk også, at kropssprog og tøjvalg er med til at give arbejdsgiveren et indtryk af, hvem du er. Sid fx ikke tilbagelænet med armene over kors, men læn dig i stedet frem i stolen. Det signalerer opmærksomhed og interesse. Hvis du normalt går konservativt klædt, så klæd dig i dit bedste sæt, men hvis du er en anden type, så vis det.

10. Husk, at jobsamtalen er en gensidig proces. >

Det er ikke kun arbejdspladsen, men også dig, der skal overveje, om det er den rigtige arbejdsplads for dig. Stil gerne spørgsmål. Men pas på med at virke alt for kritisk eller tvivlende. Spørg fx: Hvilke muligheder for udvikling er der i virksomheden? Hvad er det vigtigste arbejdsområde? Er der særlige oplæringsprogrammer for nyansatte?

Held og lykke!

Baseret på interviews med erhvervsledere og kommunikationseksperter.